Budsjett og prosjekter er under press

Vi står nå ovenfor en klimakrise og en energikrise. Vi ser materialmangel, mer usikre forsyningskjeder og det økonomiske handlingsrommet til Norge er blitt mindre.

Sist oppdatert:

24/06/2022

kl. 07:37

Tidligere publisert i Byggeindustrien nr.10, 16. juni 2022.

Vi står nå ovenfor en klimakrise og en energikrise. Vi ser materialmangel, mer usikre forsyningskjeder og det økonomiske handlingsrommet til Norge er blitt mindre.

I mars 2022 uttalte Statsminister Jonas Gahr Støre: «Vi har noen store prosjekter knyttet til samferdsel og transportplan, store bygg og anlegg som krever store investeringer. Det skal vi fortsatt ha, men dette er tiden for å gå ærlig og åpent gjennom det.» På Statens vegvesens årskonferanse i april presiserte Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: «Vi skal fortsatt bruke penger på bygging, drift og fornying. Men fremover må vi jobbe frem løsninger på en smartere måte, vi må få ned kostnadsveksten, ta bedre vare på den infrastrukturen vi har og investere i mer bruk av teknologi og må jobbe mer med FoU.»

Kostnadsoverskridelser i større prosjekter har vært en utfordring i mange år både I Norge og internasjonalt. Samtidig har det vært en kraftig økning i investeringene som har medført at overskridelsene følger med. Spesielt innen samferdsel har det vært igangsatt og gjennomført stadig større prosjekter. Vi har med bekymring registrert eksempler I media og utredninger som tyder på at i mange prosjekter har den endelige kostnaden blitt langt høyere enn de første anslagene. Med dette bakteppet har det blitt gjennomført et stort antall studier som har sett på omfanget av overskridelser uten å komme med entydige svar.

Mye tyder på at overskridelsene primært kommer I tidligfasen, dvs. i planleggingen. Byggefasen ser i større grad ut til å klare en bedre kostnadskontroll. Det er i planleggingsfasen at man endrer opprinnelige planer som ofte resulterer i økt omfang og dermed endrede forutsetninger. Det er en naturlig del av prosessen, men kostnadene knyttet til dette burde avklares tidligere. Eksempler på endringer er når en enkel tofelts vei blir en fire felts vei med høyere hastighet som vil kreve endret kurvatur og andre tunnel- og kryssløsninger. Da vet man at kostnadene øker betydelig. Det samme gjelder når det fremsettes lokale ønsker om flere avkjøringer og rundkjøringer som medfører ekstra arealbruk og tiltak på sidevegnettet. Når kostnadene opplagt blir for høye i forhold til forventningene, må det tas grep før prosjektet blir endelig godkjent. Da har man mulighet til å ta en overordnet gjennomgang av prosjektet slik at det er mulig å endre planene. Et virkemiddel som vi rådgivere kjenner godt, er det vi kaller en «Verdianalyse».

Betegnelsen verdianalyse er ikke noe nytt begrep. En verdianalyse er en teknisk-økonomisk gjennomgang av prosjektene hvor man ser på muligheter for både økning av samfunnsøkonomisk nytte og mulige kostnadsbesparende tiltak som utbygger kan vurdere å implementere ved gjennomføring. Utgangspunktet er «Kan det bygges billigere og/ eller bedre?»

Ved gjennomføring benyttes “Metode for verdianalyse” (Value Engineering), med utgangspunkt i Sintef-rapport A00460 (Horvli, 2000). Metoden har følgende hovedpunkter (se også Statens vegvesens Håndbok V711):

  • Identifisere hovedfunksjonene/-hensiktene med prosjektet og finne alternative måter å oppnå hovedfunksjonen til en lavere kostnad, eventuelt samme kostnad, men med bedre funksjon og nytte.
  • Systematisk bruk av kjente teknikker for å redusere kostnader og for å komme fram til riktig kvalitet og måloppnåelse i et prosjekt.
  • Utfordre løsninger/tiltak som ikke tjener prosjektets hovedhensikt og mål.
  • Analysegruppen skal være uavhengig, dvs. uten egeninteresser eller eierforhold til prosjektet, f. eks gjennom tidligere deltakelse i planleggingen/prosjekteringen av prosjektet.

Av de som skal gjennomføre slike analyser kreves det selvfølgelig høy kompetanse innen alle berørte fagområder.

I Structor har vi omfattende erfaring med gjennomføring av verdianalyser. Vi har så langt gjennomført analyser av 36 prosjekter for store samferdselsanlegg for Nye Veier AS, Statens vegvesen og BaneNor. I disse prosjektene ble det funnet besparelsespotensiale på over 50 milliarder kroner.

Innsparingspotensialet i NTP (Norsk Transport Plan) vurderes å være betydelig.

Verdianalyser vil også være nyttig i forbindelse med planlegging av investeringer hos alle utbyggere, både offentlige og private. Det gjelder alle prosjekter innen bygg- og anlegg.